Tuesday, September 21, 2010

kembali bertugas


Seminggu bercuti, pasti buat semua orang cukup malas hendak kembali bertugas. Mood bercuti masih kuat dalam diri. Banyak rakan sekerja tampil di pejabat dengan baju raya; menayang baju raya masing-masing. Wah, meriah begitu!

Minggu pertama kembali bertugas selepas raya memang meriah. Selain baju raya, siap dengan biskut berbalang-balang berpindah dari satu tangan ke satu tangan. Juga saling bermaaf-maafan sebab ada sebahagian yang tidak sempat bertemu untuk bersalam raya sebelum bercuti panjang tempoh hari.

Budaya bersalam-salaman dan bermaaf-maafan memang tradisi raya yang tidak pernah luntur.

Kami sempat juga bersalam-salaman dan bermaaf-maafan dengan Puan Bos yang tegas garang dan selalu mencetuskan kontroversi itu. Di depannya, muka tersenyum manis, nanti di belakang Puan Bos, pasti terdengarlah suara gossip dan umpatan. Kadangkala rasa macam kami ini pelakon yang baik juga.

Alah, mulut manusia mana boleh tutup!

“Hah! Raya tu beraya juga. Ini raya dah habis, fokus kerja balik. Kerja lebih sedikit sebab nak kena cover balik apa yang tertinggal masa cuti dulu. Dah bercuti panjang, jangan pula lambat hantar bahan lepas raya!” Puan Bos memang tidak beri kesempatan pada kami untuk bersuka ria sedikit!

Beberapa orang kawan kami mencebik di belakang mendengar amaran itu.

“Apa yang menarik cuti di kampung, Sal? Ada orang masuk merisik tak tahun ni?” Kak Ros mengusik aku.

“Hisy! Kak Ros ni, ke situ pulak. Tak sesuai sungguh!”

“Kak Ros nampak Sal pakai cincin tu. Macam cincin baru saja…” Tajam sungguh mata Kak Ros. Cincin yang aku pakai di jari pun dia boleh jadikan bahan gossip.

“Ini cincin lamalah, Kak Ros. Saya jarang-jarang pakai tapi hari raya saya pakailah sebab ini hadiah emak ayah saya. Kalau tak pakai, kecil hati pula mak saya!” aku terangkan pada Kak Ros.

Kak Ros tersenyum meleret, “Hmm, yalah tu, Sal!”

Ada-ada saja Kak Ros hendak menggosipkan aku! Tak kuasa mak nak layan…

1 comment:

SatuJutaIdea said...

Salam. Slmt bekerja kpd semua. Holiday mood masih melekat dlm jiwa tapi apakan daya, kita semua kembali ke rutin harian. Kerja... kerja... kerja... :)