Wednesday, September 29, 2010

cerita lepas raya


Beberapa orang kawan (termasuk sahabat maya SMJ) bertanya mengenai kunjungan Im ke rumah emak aku ketika raya dahulu. Okeylah, sejujurnya aku mahu beritahu untuk mengelak andaian yang bukan-bukan.

Itu kunjungan sempena Aidilfitri. Bukan merisik, jauh sekali meminang. Lagipun aku dengan Im rasa-rasanya belum ada apa-apa. Kami selesa berkawan biasa sahaja setakat ini.

Memanglah ada beberapa kali kami bertemu sebelum ini. Pernah juga berbuka puasa bersama-sama. Namun sebenarnya bukan kami berdua tetapi dengan beberapa orang kawan masing-masing. Aku datang dengan kawan-kawan aku. Dia datang dengan kawan-kawan dia. Selesa beramai-ramai begitu!

Sebetulnya aku malu hendak tulis benda-benda begini. Nanti orang kata, hidung tak mancung, pipi pula yang tersorong-sorong. Lagipun rasa tidak manis benar apabila orang perempuan menulis perkara yang melibatkan perhubungan lelaki dan wanita yang belum pasti.

Kawan-kawan sepejabat asyik mengusik tidak habis-habis, apatah lagi selepas aku menulis kejadian raya ketiga tempoh hari. Memang inilah risiko berblog sebenarnya, betul tak? Macam satu dunia sudah tahu!

Minggu ini penuh dengan rumah terbuka. Undangan pun banyak; sama ada daripada kawan-kawan dan rakan-rakan niaga kami. Hendak pergi semuanya, entahlah mampu atau tidak. Hendak abaikan, terasa sayang pula, terutamanya dari kalangan rakan niaga. Kadangkala dalam majlis inilah peluang bertemu, bergesel bahu (kata orang) dan menambah rangkaian kenalan. Penting untuk orang media seperti aku.

“Gemuklah aku lepas raya ni, beb!” Rungut kawan-kawan.

“Tak baik merungut. Itu rezeki Allah bagi!” Ada pula suara menyanggah.

Alhamdulillah, banyak undangan rumah terbuka menandakan kawan-kawan ingat kita. Kalau orang tidak ingat kita, satu masalah juga, ya tak?

Eh, sempat ke nak habiskan puasa enam ni?

5 comments:

yangbaik said...

salam, lama tak dengar citer...
sekarang nih sibuk pulak dengan open house pulak yerk

Isyraq said...

huhuhu... setiap undangan adalah wajib dipenuhi... terutamanya undangan kahwinn... hehehe...

RAFHAN ~peace~ said...

ha a, betul, undangan ni kire macam rezki jugak kan..

-MsGoodNite- said...

selagi ape salahnye penuhi..

Admin said...

selamat hari raya

p/s: nuffnang club malaysia
http://nuffnang.forumotion.com/