Saturday, June 5, 2010

Muhasabah diri


Pejam celik, pejam celik, sudah enam bulan tahun 2010 berlalu. Alhamdulillah, sebab pejam masih boleh celik, kalau tidak celik-celik, ke liang lahadlah jawabnya!

Aku cuba muhasabah diri sendiri, mengenai pencapaianku sendiri sepanjang enam bulan pertama ini. Ada yang membanggakan tetapi tidak kurang juga yang kurang memuaskan. Tetapi tidak mengapa, apa-apa yang kurang memberangsangkan itu, aku ambil sebagai pengajaran.

Ada juga beberapa kisah peribadi yang tidak kurang menjejaskan emosi sepanjang enam bulan pertama ini. Terutamanya kisah aku dengan Yusuf yang suatu ketika dahulu jadikan aku ‘berjiwa kacau’. Sedar tak sedar, cerita aku dengan Yusuf senyap begitu saja. Senyap sebab aku yang ambil keputusan untuk elakkan diri daripadanya. Betullah seperti kata seorang kawan, “Kalau kita layan benda-benda begini, memang jadi punya! Cara terbaik, jangan buka jalan tu!” Terima kasih, menjadi juga nasihat kawanku itu!

Oh ya, aku dengar khabar angin; akan ada rombakan kecil di syarikat. Sudah lama juga rasa-rasanya pejabat sunyi daripada gosip. Berita-berita begini kadangkala buat aku letih sedikit. Rombakan, baik kecil atau besar – memang perkara biasa di mana-mana pun. Adat bekerja, memang beginilah. Asal terus dapat bekerja, tidak dibuang kerja, tidak dikurangkan gaji – itu sudah cukup baik; kata kawan-kawan. Betullah kan?

Aku mohon yang terbaik untuk diri sendiri!

Amin...

(Tahniah kepada semua yang telah berjaya mengharungi cabaran enam bulan pertama tahun 2010!)

2 comments:

Normah said...

yang baik jadikan teladan, yg buruk buat sempadan

abg long said...

betul tu
http:roslialong.blogspot.com