Friday, January 22, 2010

gosip vs yusuf

FOTO: peninsulamalaysiancuisine.com/images/fd01_roti_canai
BEBERAPA minggu lepas aku catat mengenai gosip aku bakal ditukarkan jabatan. Aku tunggu dengan sabar kalau-kalau bakal berlaku sesuatu tetapi sampai sekarang, tiada apa-apa yang berlaku. Mungkin betul itu sekadar gosip! Ingatkan artis sahaja yang tidak lepas daripada gosip, tetapi aku yang bukan siapa-siapa ini pun boleh terkena juga. Sabar sajalah!

Beberapa minggu selepas 2010, suasana terasa sama seperti tahun lepas. Yalah, apa yang aku harapkan? Aku masih bekerja di tempat yang sama, dengan kawan-kawan yang sama dan menjalani rutin kerja yang sama. Jadi memang terasa sama saja seperti tahun lepas!
2010; hmmm, apabila nampak 2010, congak-congak semula, terasa cepatnya masa berlalu. Kalau buat kiraan mudah, lagi 10 tahun kita akan menjengah tahun 2020. Vision 2020! Itu wawasan mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir ketika aku masih di zaman belajar dulu.

Sewaktu aku sekolah dulu, cikgu di sekolah pernah sebut, “Kalau kamu semua malas belajar, cuba bayangkan apa akan berlaku tahun 2020 nanti? Tahun 2020 nanti, mungkin kamu yang akan jadi salah seorang menteri! Malulah kalau jadi menteri tak cerdik!”

Wah, kalau aku jadi menteri, portfolio apa yang sesuai ya? Heheheh. Tak mengapalah, hal politik dan pentadbiran negara, aku serahkan sahaja pada mereka yang pakar. Aku sekadar minat ikuti perkembangan politik, menyokong apa-apa yang patut disokong dan menegur apa yang patut ditegur.

Di pejabat ini pun, ada orang hendak main politik! Aku pernah dengar orang kata, “Dalam politik, musuh belum tentu mencederakan kita tetapi kawan sendiri tidak mustahil boleh membunuh kita.” Jangan-jangan ada kawan aku yang memang hendak tikam aku dari belakang. Hisy! Jangan buat persepsi bukan-bukan, Sali!

Mujur juga sehari dua ini gosip itu sudah mula sejuk.

Cerita mengenai Yusuf? Ya, dia masih tidak jemu-jemu mengajak aku keluar makan tengah hari, keluar minum petang di gerai tepi jalan dekat pejabat kami, malah pernah juga telefon aku tengah malam untuk ajak aku pergi makan roti canai!

Hilang akal? Aku pernah sergah dia dan dia boleh ketawa selamba saja. Hisy, terasa lain macam pula lelaki itu sekarang. Rasa-rasanya dulu dia macam pemalu sedikit, takkan sekarang sudah hilang malu?

Tengoklah seminggu dua lagi, apa pula kisahnya Si Yusuf ini...

13 comments:

shafa said...

yusuf tak jemu2 ajak keluar??ish....dh lain macam aje, sedangkan dia dh pun berkahwin.....entah2 ada masalah ngan wife kot...kalau sy,sy akan ada perasaan 'perasan' sbb ada org suke kita...tp sbb dia suami org,ignore aje laaa....
dulu masa sy blm berkahwin (tgh study),ada juga suami org ajak saya jadi wife dia(2nd wife),tp saya tipu,sy cakap yg saya dh bertunang.....kebetulan pula dia ada no hp abang sy,so dia kal abg saya....abg saya cakap benda yg betul yg saya blm btunang...then laki tu kal saya semula, ckp 'terima kasih sbb menipu saya'....apa yg sy tahu dia skrg ada 2 isteri....kekadang terserempak juga kt kedai tp buat tk kenal aje....

Anonymous said...

insan biasa macam kita ni pon suka bergosip. hal yusuf tu gerun juga. buang tebiat pon ada.hehehe

mawar hijau said...

buat x tau aje dgn yusuf tu...mcm mane yg saya buat kpd someone 2...smj, situasi kita sama r...

Azie Ziedazzle said...

Salam Kak Sali..

Susahla kan politik pejabat ni. Tak ikut, kita punya kerja orang tak nampak. Klu diikut, orang sakit ati kat kita.. Entahla, pandai2la PR tu..

Anonymous said...

hmm.. biasa la politik keje ni di mane.

yang pasal abang yusuf kita tu, i suggest la eh, u toksah layan dia, nanti miang keladi dia semakin menjadi jadi. Da kawin pun menggatal.. ish ish. tak faham i.

zedmagel said...

Salam Cik Skaft Merah Jambu,

Saya tak pernah bertandang ke sini. Dek disebabkan publisiti blog cik setiap minggu di TV1 oleh Zamzurina saye jenguk sekejap.

Tak selalu juga awak up date blog ye? Ketua editor tentu sibuk dengan tugas. Banyak ceita wanita vs lelaki disini. Seronok membacanya. Tahniah Merah Jambu..

Normah said...

Cik SMJ, si yusuf nak try je tu sb awak kan masih solo lagi. Kalau awak bg peluang, sukalah dia, dia masih kosong 3 lagi kan, itupun kalau cik SMJ sanggup terima. sanggup ke?

Anonymous said...

salam ...pertama kali masuk blog u sangat best...

Alyza said...

Pagi tadi baru nonton AKW, so layari blog ni...saya belum kesempatan merasa politik pejabat (kerjaya saya sebagai freelance fotographer). Nak tengok juga kesudahan cerita si yusof kita ni...

Anonymous said...

blog ni ntah ape2 ntah.. duk crita pasal suami org.. hai... ap nk jadi daaaa....

PERMAISURIMON said...

haih, pelik btul la si yusuf ni. tak puas enjoy lagi ke bfre kahwin? nak kejar gadis cantik aje. makcik cleaner tanak plak dia kejar. memilih ye bang:p

miss.isya said...

hait..............pelik tol lah....c yusof tuh.......adosh2,......ish2....nih reke citew ker saje jer....(huhu)...erm.......maaf kalo wat kamu mrh........

kechik said...

hihi.. nama pun lelaki... mana pernah kenal erti serik... hihiih... paper pun... buat jer seperti biasa.. umpama... jinak2 merpati... nampak jinak.. tapi.. ssh nak dapat...

bkn jual mahal.. tapi.. kita juga ada hak memilih.. kan... hihi