Wednesday, October 6, 2010

selamatkah kita?


Beberapa bulan kebelakangan ini, banyak sungguh berita mengenai jenayah yang mangsanya dari kalangan wanita. Kematian mereka atas beberapa sebab; diragut atas jejantas, dibunuh jiran sebelah rumah, diparang oleh suami dan macam-macam lagi.

Duduk dalam rumah sendiri pun belum tentu lagi selamat. Hendak keluar rumah lagilah rasa tidak selamat.

Seperti biasa, berita-berita begini akan menyebabkan emak aku susah hati teramat sangat, terutamanya pada aku yang tinggal seorang diri di Kuala Lumpur. Aku faham, emak sangat prihatin dengan keselamatan aku. Yalah, emak mana yang tidak risau dengan perihal anak-anak.

“Kamu jangan berani-berani sangat keluar malam. Kalau tak ada kerja sebelah malam, balik rumah, duduk diam-diam dalam rumah. Kalau kena balik lewat malam, hati-hati. Kalau ada kawan yang boleh dipercayai, minta mereka temankan sampai ke kereta. Kalau orang tahan di tengah jalan, jangan berani-berani berhenti.” Fuh, panjang jugalah pesanan amanat emak aku.

Aku pun bukanlah suka sangat bekerja sampai tengah malam. Tetapi kalau sudah namanya kerja, kadangkala memang tidak cukup siang untuk menyudahkan. Terpaksa sambung siapkan sebelah malam. Tetapi yang penting, tahu jaga diri.

“Kalau tulis dalam blog, jangan tulis semuanya mengenai diri kau. Bahaya tahu! Manalah tahu kalau ada ‘peminat gila’ yang ikut kau. Nanti tak pasal-pasal, bukan kau yang buat liputan, tapi kau yang jadi bahan liputan,” itu pula pesanan seorang kawan.

Terima kasih atas peringatannya.

Ya, aku memang berhati-hati. Kehidupan peribadi tetap peribadi. Memang ada perkara yang boleh dikongsikan dengan orang lain tetapi kalau yang peribadi, itu tetap milik aku seorang.

Kepada sahabat-sahabat SMJ, terutamanya yang wanita, aku juga mahu kongsikan peringatan yang sama-sama. Berhati-hati!

2 comments:

-MsGoodNite- said...

terima kasih atas ingatan. sama2 la kita...

-MsGoodNite- said...
This comment has been removed by the author.