Thursday, October 14, 2010

puan hajah muda


Aku terima panggilan daripada sahabat sepengajianku, Ija, yang memberitahu, dia akan ke Tanah Suci untuk mengerjakan ibadat haji bersama suaminya penghujung bulan ini. Katanya, sekarang dia sedang sibuk buat persiapan, sambil menelefon kawan-kawan (mana yang sempat) untuk meminta maaf dan minta halal apa-apa yang patut.

Aku tumpang gembira dan bersyukur untuk Ija. Aku teringat, dahulu semasa kami masih belajar, dia pernah nyatakan hasrat untuk mendapat gelaran ‘hajah muda’ sebelum usia 35 tahun. Tidak kiralah sama ada secara bersendirian atau bersama suami.

“Kalau sudah ada suami, lebih baiklah. Kalau ketika itu masih solo, pun tak kisahlah. Dapat pergi haji dalam umur muda pun kira rezeki juga,” aku masih ingat, begitulah kira-kira kata Ija, kawanku yang memang paling ‘warak’ dalam kelas kami ketika itu.

Alhamdulillah, kiranya sekarang sudah tercapailah hajat Ija. Tambahan pula dapat pergi bersama suami, itu kira rezeki bergandalah.

“Aku doakan kau selamat pergi dan selamat balik, Ja. Sampaikan salam pada Rasulullah dan jangan lupa doakan untuk aku ya,” aku sempat berpesan.

“Terima kasih doa kau. Aku akan doakan untuk kau mudah-mudahan kau dapat suami yang beriman. Aku akan doakan khusus untuk kau di Jabal Rahmah nanti. …” Ija membalas.

Tidak terkata aku!

Musim haji sudah tiba. Aku lihat ramai juga kawan-kawan aku yang masih muda, yang belum masuk usia 40 tahun, sudah berlumba-lumba untuk ke Mekah. Baguslah. Insya-Allah, aku pun ada juga pasang niat begitu.

Selamat berangkat ke Tanah Suci untuk semua tetamu Allah. Semoga beroleh haji yang mabrur.

No comments: