Sunday, August 1, 2010

sudah ada baju raya?


Puasa tidak sampai dua minggu lagi. Aku tengok kawan-kawan pejabat yang kaki bisnes sudah mula edar senarai tempahan biskut raya, kek lapis dan kerepek. Ada yang ligat mempromosi kain ela dan pelbagai macam tudung sarung – Ariana, Hameeda, Muslimah, Abaya – wah segala bagai jenamanya!

Tidak kurang yang bercerita mereka sudah beli baju raya untuk satu keluarga. Tahun ini Kak Ros serba merah, katanya. Kak Minah pula warna hijau. Cik Farah kata, dia sudah dua bulan hantar kain pada tukang jahit sebab bulan puasa tukang jahitnya tidak lagi terima tempahan baju raya. Kalau hantar kain bulan puasa ini, itu untuk baju raya haji nanti. Wah, sungguh terperinci jadual tukang jahit!

“Kau dah beli baju raya, Sal? Ini akak bawa kain cantik-cantik untuk kau. Belilah sepasang dua, murah dik. Boleh bayar dua kali kalau rasa mahal sangat,” Kakak Cleaner pun sempat berniaga juga. Kagum sungguh aku melihat susah payah mereka menjadi usahawan segera menjelang bulan Ramadan.

“Saya beli baju siap, kak. Rasanya tidak sempat lagi hendak hantar pada tukang jahit….” aku berterus-terang sahaja.

Aku memang agak last-minute dalam bab membeli belah persiapan raya. Dahulu ketika masih belajar dan baru bekerja, emak yang uruskan semua. Aku serahkan pada emak untuk pilih kain, hantar pada tukang jahit dan sebagainya. Aku hanya beritahu hendak warna apa dan hendak kurung atau kebaya saja. Balik kampung untuk sambut raya, semuanya sudah tersedia untuk aku.

Tetapi sekarang sudah bekerja, emak aku sudah tidak kuasa hendak buat kerja itu semua. “Kak Ngah tu cerewet, nanti itu tak kena, ini tak betul. Kena pinda sana sini. Orang sudah berduit, buat sendirilah!” itulah kata emak dulu. Sejak itu, aku pun malas hendak bebankan emak aku.

Sebenarnya aku kerap terlupa mengenai segala bagai persiapan raya ini. Faham-faham sajalah dengan fitrah kerjaya aku dalam dunia media ini. Kami bekerja dengan deadline. Pada hari raya, produksi tutup kerana semua orang bercuti tetapi produk tidak pernah bercuti. Sampai masa, produk mesti masuk pasaran seperti biasa.

Jadi pada bulan Ramadan, kami terpaksa gandakan kerja supaya produk dapat keluar tepat pada masa walaupun ketika itu kami semua sedang sedap-sedap cuti seminggu di kampung!

Disebabkan sibuk mengejar deadline itulah yang selalu buat aku terabai mengenai persiapan hari raya. Tidak mengapa, bukanlah hal besar sangat pun, apatah lagi orang bujang seperti aku ini. Saat akhir, malam raya pun sempat cari baju raya, sambar sajalah mana yang mata berkenan dulu. Untung-untung beli pada saat akhir lebih berbaloi kerana biasanya para peniaga lelong habis untuk langsaikan stok mereka.

Okey, kita sambung cerita persiapan raya dalam catatan akan datang!

7 comments:

Isyraq said...

huwwmmm.... ingat kan org pompuan excited ble nk raya... hakikatnya semuanya sama kan... saya ni bila la ada masa nk g bli baju raya.

♥Azie♥ said...

salam perkenalan ,
saya pun beli last minute baju raya...

♥Azie♥ said...

kalau rajin daftar nuffnang.con.my letak iklan dalam blog..leh dapat duit..

nurain rodze said...

kena beli baju raya awai2 mak kata! heheehe .

MIERA said...

yer ke azie...cam ner caranye

zaiza said...

yang penting beli baju anak2 dulu....bdk2 excited time raya...yg kite kemudian pun tak pe

~Siti Fatimah~ said...

Baju raya baju raya ...baju rayaku warna hijau...huhu....