Sunday, July 4, 2010

tidur bola, makan bola, minum bola!


Sekarang ini musim ‘tidur bola, makan bola, minum bola’. Aku bukanlah peminat bola sepak tegar tetapi memandangkan ini fenomena dunia, serba sedikit harus ambil tahu juga.

Aku tumpang pasang telinga saja apabila dengar kawan-kawan sepejabat (terutamanya lelaki) bergebang mengenai bola. Aku senyum, geleng kepala, dan kadangkala tersengih sahaja mendengar mereka bersungguh-sungguh bercerita mengenai Azzuri, All Whites, Oranje, Blue Samurai dan segala bagai itu. Mereka sebut nama Zambrotta, Fabiano, Kaka, Sneijder, Iaquinta, Ronaldo, dan entah siapa-siapa lagi, macamlah semua orang itu kawan baik mereka!

Ada yang datang ke pejabat dengan mata merah macam orang sakit mata, alasannya tidak cukup tidur sebab tengok bola. Entah betul, entah gurau, aku pun bukanlah kisah sangat dengan jadual perlawanan bola sepak ini!

Beberapa kali aku juga tidak cukup tidur, bukan kerana tengok bola kerana kerana adik-beradik aku tengok bola. Bisingnya ya Allah, macam mereka yang main bola, macam mereka duduk di tepi padang bola. Sekali mereka bertempik, bergegar rumah sampai aku sendiri terkejut dari tidur. Aku hendak saja bangun dan sepak mereka!

Emak aku sekadar geleng kepala. Sambil bergurau, emak kata, orang boleh jadi gila mengejar sebiji bola yang bulat di tengah padang, berlari satu padang menghambat bola untuk capai matlamat.

Aku terfikir sesuatu; andaikan dunia ini seperti bola dan kita mengejar dunia untuk mencapai matlamat. Begitulah juga kita jadi gila atau digilakan oleh dunia kerana mengejar benda bulat itu, tidak pernah puas-puas walaupun sudah dapat banyak (gol). Sudah dapat gol, hendak gol lagi.

Tetapi rasa-rasanya bahang Piala Dunia sekarang ini belumlah begitu panas. Tunggulah apabila perlawanan akhir nanti, barangkali lebih ramai yang akan tuang kerja kerana tidak boleh bangun pagi sebab mengejar bola.

Apa-apa pun kepada rakan-rakanku si ‘kaki bola’, jangan sampai kerja terganggu. Dalam hidup, kita pun ada matlamat kan?

3 comments:

runnerseven7 said...

wah xsangka blog yg i ikuti telah mampu menjengah TV1..congrat..rasa bangga di hati.....tp mcmana rahsia nanti org tahu...

cikwi said...

i pun tumpang bangga gak huhuhu tapi nape take yang sudi blog i ...paling tidak pun klik je kat iklan kat blog i

~Siti Fatimah~ said...

sy minat juga la bOla tp kureng..hehe... :)